Teoria strun, w dużym uproszczeniu mówi, że my sami i wszystko co nas otacza istnieje nie w trzech czy czterech, ale w co najmniej dziesięciu wymiarach. Trzy wymiary przestrzenne oraz czas są wymiarami otwartymi, natomiast pozostałe wymiary są skompaktyfikowane, czyli niedostępne dla naszego codziennego doświadczenia, a mimo wszystko nadal realne i oddziałujące na całą naszą rzeczywistość.
Dziwna analogia na stronie o marketing automation? Nie do końca! Zauważ, że czynniki powiązane z Twoim potencjalnym klientem również istnieją w różnych, mniej lub bardziej obserwowalnych wymiarach:
-
co wpływa na jego zainteresowanie daną firmą
-
ile kontaktów z firmą (email, rozmowa, wizyta w sklepie) potrzebuje zanim zdecyduje się na zakup
-
jak często dokonuje zakupów
-
ile średnio wydaje na zakupy
-
ile czasu upływa od pierwszej wizyty na stronie do retencji
-
co sprawia, że wybierze daną firmę spośród tysięcy innych dostępnych na rynku
-
jak reaguje na Twoje działania
-
czy jest konsumentem, czy prosumentem
-
momenty prawdy – zerowy, pierwszy i drugi
-
czy ktoś mu polecił dany produkt/ firmę
-
czy on komuś poleci dany produkt/ firmę
-
czy ma konta w portalach społecznościowych
-
jak wygląda jego newsfeed w tych portalach
-
czy używa adblocka
-
z której wyszukiwarki i korzysta
-
jaki ma system operacyjny na urządzeniu mobilnym
-
ile ma lat
-
jakie są jego preferencje konsumenckie i styl życia
-
z ilu kanałów komunikacyjnych korzysta
-
itp.
Dużo tego, prawda? To jest dopiero rozgrzewka!
O ile w B2B cały proces jest raczej dość prosty i linearny:
Lead (MQL – Marketing Qualified Lead) > Lead Nurturing > Zainteresowany (SQL – Sales Qualified Lead) > Webinar > Oferta > Oferta zaakceptowana > Domknięcie umowy > Klient
o tyle B2C i ecommerce proces się nieco komplikuje. Od kiedy zatarły się granice pomiędzy zachowaniami online i offline, proces zakupowy przestał być linearny. To co się na niego składa to wielowymiarowa, wielokanałowa i dynamiczna struktura procesów marketingowych uaktualnianych w czasie rzeczywistym i dopasowujących się do działań użytkowników.
Zrozumiałym jest, że firmy B2C i sklepy online coraz częściej sięgają po platformy klasy marketing automation, lecz nierozsądnym jest sprzedawać im dokładnie ten sam produkt co tym z B2B i jeszcze tłumaczyć ustami analityków, że powinni przejąć w pełni ich rozwiązania. Dlatego przedstawiamy zupełnie nowe, rewolucyjne podejście do marketingu dla B2C i sklepów online: Customer Value Marketing.
Z ebooka dowiesz się:
-
Czym różni się proces zakupowy w B2B i B2C i ecommerce
-
Co łączy dotychczasowe strategie marketingowe
-
Jak wykorzystać współczesne narzędzia, aby maksymalizować wartość każdego klienta
-
Jak wdrożyć marketing automation dla ecommerce przy wykorzystaniu Customer Value Marketing
-
Co mają wspólnego RFM, DBL i 360°